سس خردل کاله ضریب هوشی فرد را بالا می برد

دانه خردل، گیاهی علفی از خانواده چلیپایی ها، به عنوان ادویه استفاده می شود و دارای گل های زرد معطر است. اگرچه بیش از 10 گونه وجود دارد، اما 3 گونه اصلی وجود دارد که بیشتر شناخته شده اند.

از این 3 نوع به عنوان ادویه نیز استفاده می شود. خردل قرمز یکی از انواع خردل سفید، سیاه و قرمز به نام خردل هندی نیز شناخته می شود. سس خردل کاله در کنار یا در وعده های غذایی استفاده می شود، در حالی که از دانه های آن به عنوان ادویه برای طعم دادن به غذاها نیز استفاده می شود.

سس‌های خردل موجود در بازار عموماً از نوع خردل‌های آمریکایی هستند، زیرا ادویه‌ای نیست که در کشور ما مورد استفاده و ترجیح زیادی قرار گیرد. با این حال، اولین جامعه ای که از این گیاه معطر که ریشه آن به رومیان برمی گردد، به عنوان ادویه در غذاها استفاده کرد، فرانسوی ها هستند.

تاریخچه خردل که شهرت آن در سراسر جهان گسترش یافته است، در واقع به 5000 سال پیش باز می گردد. همچنین تصور می شود که خردل در دهه 1700 به آمریکای شمالی آمد و از آنجا در سراسر جهان پخش شد.

اگرچه دانه آن از آمریکای شمالی می آید، اما خردل یک گیاه علفی است، جایی که برای اولین بار در دریای مدیترانه کشت شد. گلهای خردل که برگهای آن کرکدار است معمولاً زرد یا سفید است.

خردل سفید و خردل سیاه از شناخته شده ترین گونه های این گیاه با اسانس در دانه های آن هستند. گل خردل سفید به رنگ سفید یا قرمز کم رنگ شکوفا می شود و دارای دانه های درشت است. خردل سیاه دارای گل های زرد و میوه های چهار گوشه است. از طرفی از دانه های خردل سیاه در پزشکی نیز استفاده می شود.

اگرچه گیاه خردل برای رشد نیاز به شرایط اقلیمی خاصی ندارد، اما به دلیل اینکه در کشور ما چندان شناخته شده نیست، رشد چندانی ندارد. اگرچه شرکت هایی هستند که سس خردل تولید می کنند، اما دانه های مورد نیاز این سس از کانادا و اوکراین به کشور ما می آید.

علاوه بر این خردل که گیاهی است در هر جایی با ارتفاع 600 به بالا می روید در زمستان خودنمایی می کند. گیاه خردل که برگ های آن شباهت زیادی به علف تربچه دارد، از آبان و آذر به خصوص در منطقه دریای اژه شروع به خودنمایی می کند. با این حال، به لطف گل های زرد آن از علف تربچه متمایز می شود.