با خوردن کشک از دردهای عضلانی خداحافظی کنید

در این مطالعه از ماست پروبیوتیک کشک حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس برای بررسی اثرات آن بر pH بزاق و تعداد استرپتوکوک موتانس استفاده شده است. این اثرات با کشک معمولی مقایسه شده است.

این مطالعه بر روی 40 کودک دبستانی سالم بدون پوسیدگی 10 تا 12 ساله انجام شد. یک معاینه کامل شفاهی نیز با استفاده از فرمت WHO پس از کسب رضایت آگاهانه انجام شد.

نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده (به روش قرعه کشی) به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.

کشک

معیارهای ورود به انتخاب نمونه چهل کودک سالم در گروه سنی 12-10 سال کودکان بدون پوسیدگی (d m f t = 0)
معیارهای خروج کودکانی که دندان های پوسیده دارند کودکان تحت درمان آنتی بیوتیکی در طول دوره مطالعه

کودکانی که در طول مطالعه از هر مکمل کشک پروبیوتیک دیگری استفاده می کنند کودکانی که از هر نوع فرآورده زایلیتول به مدت سه هفته
نمونه برداری از بزاق کامل تحریک شده با پارافین از هر چهل کودک در صبح روز اول (نمونه پایه) و 30 روز پس از دوره مداخله جمع آوری شد.

بزاق به طور مستقیم در لوله های اپندورف در طول یک دوره جویدن 5 دقیقه پس از شستشوی کامل با آب خارج شد. برآورد pH بزاق یک PH متر دیجیتال بزاق جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کرد. برآورد s. تعداد موتان ها رقت سریال نمونه بزاق جمع آوری شده بود

سپس کودکان به طور تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. اپراتورها کور شده بودند، نمی دانستند کدام ماست به آنها داده شده است.

گروه آزمایش: شامل کودکانی بود که به آنها کشک پروبیوتیک داده شد.

گروه کنترل: شامل کودکانی بود که به آنها کشک معمولی داده شد.

به هر دو گروه کشک (پروبیوتیک یا نرمال) به مدت 1 ماه داده شد. پس از 30 روز مصرف کشک، نمونه‌های بزاق جمع‌آوری و از نظر pH بزاق مورد آزمایش قرار گرفت و تعداد S. mutans بزاق تخمین زده شد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.